Hem Hälsa Vad ska man äta för att bli piggare?

Vad ska man äta för att bli piggare?

av Malin Toverud

Håll ut – är något vi matas med från Folkhälsomyndigheten dagligen. Men det är inte bara pandemi, det är också vinter och mörkt. När snön kom, bidrog den i alla fall till ökat ljus och det gör att man inte känner sig fullt så trött. Men det är inte bara pandemin och mörkret som påverkar välmåendet, även kosten bestämmer hur vi mår och hur mycket vi orkar med. Vad ska man då äta för att bli piggare?

Kaffe ger en kortvarig effekt

Många behöver en kopp kaffe för att komma igång på morgonen. Koffeinet gör att vi känner oss piggare – för en stund. Man bör dock inte dricka sin första kopp kaffe allt för tidigt på dagen om den ska ha störst effekt>>. Precis som allt annat ska man även vara måttlig i sitt kaffedrickande. För mycket kaffe kan istället ha en negativ inverkan på hälsa och välmående.

Frukt och grönt

Frukt och grönt har en självklar plats i den klassiska tallriksmodellen, och det är inte så konstigt. Många grönsaker och frukter innehåller viktiga näringsämnen som behövs för att kroppen ska vara glad.

Enligt Livsmedelsverket bör en vuxen få i sig 500 gram grönt om dagen och barn 400 gram, som fördelas hälften på frukt och hälften på grönsaker. En föreslagen dagsranson är tre frukter och två rejäla nävar grönsaker om dagen. Fungerar det med vilka grönsaker som helst? Nja. Livsmedelsverket rekommenderar att hälften av grönsakerna ska vara grova, som till exempel morötter, broccoli och vitkål.

Olika sorters frukt och grönt innehåller olika näringsämnen, så ät varierat. Potatis och rotfrukter innehåller vitamin C och B, kalcium, fibrer och karotenoider. Spenat och broccoli är en källa till järn, och avokado innehåller bland annat folsyra, magnesium och zink.

Kom ihåg att en del av näringsämnena försvinner om du kokar dina grönsaker. Då är det bättre att ånga eller woka för att behålla så mycket nyttigheter som möjligt i livsmedlet. Vad gäller frukt så är det enda man bör undvika, eller äta med måtta, torkad frukt som ofta innehåller mycket socker. Här kan du läsa mer om hur du ska tillaga dina grönsaker för att få ut så mycket näring som möjligt ur dem>>.

Fleromättat fett är nödvändigt

De viktigaste fleromättade fetterna är omega 3 och omega 6. De är viktiga för att kroppen ska må bra och man ska känna sig pigg. Fleromättade fetter sägs också reglera blodtrycket, njurarnas funktion och immunförsvaret. Omega-3 finns i fet fisk som lax, makrill och sill. Ämnet finns också i valnötter. Omega-6 finns i olika typer av olja, till exempel majs-, raps- och solrosolja.  

D-vitamin från kost och sol

Under vinterhalvåret är det många som får i sig för lite D-vitamin. Vitaminen bildas i huden när man exponeras för solljus. Genom kosten kan man få i sig D-vitamin när man äter fet fisk, men också från mejeriprodukter och ägg. Om man ändå riskerar att få i sig för lite D-vitamin kan man behöva tillskott under årets mörkaste månader.

Du kanske också gillar