Hem Näringslära Frukt, bär och grönsaker – nyttigast råa eller tillagade?

Frukt, bär och grönsaker – nyttigast råa eller tillagade?

av Malin Toverud

Grönsaker och frukt innehåller både vitaminer och mineraler. Frågan är om de ska ätas råa eller tillagas, eller om det helt enkelt inte spelar någon roll. Det viktiga är att se till att få i sig frukt och grönt över huvud taget, men ibland är det bättre att äta frukten eller grönsakerna råa, och ibland får man ut lika mycket näring, eller till och med mer näring, om de tillagas. Vi reder ut hur du ska tänka kring några vanliga frukt- och grönsakssorter.

Broccoli och grönkål

Vissa vitaminer är vattenlösliga, som vitamin B och C. De börjar läcka från grönsakerna om man hettar upp dem. Både broccoli och grönkål innehåller C-vitamin och är nyttigast att äta råa. Men så länge man tar tillvara vattnet som man har kokat grönsakerna i, så spelar det mindre roll. Gör du en soppa på broccolin så får du med dig alla vitaminer ändå, men om du kokar broccolin och sen häller av vattnet, så förlorar du en del av näringen. Det är just att koka grönsakerna som gör att nyttigheter försvinner – om du istället wokar de snabbt, eller ångkokar dem, så försvinner väldigt lite näring.

Morötter

Morötter är nyttiga både råa och tillagade. De innehåller betakaroten, som ger moroten dess orange färg, men som också omvandlas till A-vitamin i kroppen. Halten av betakaroten ökar om du hettar upp moroten. Däremot förlorar morötter mängden polyfenoler vid tillagning. Polyfenol är ett ämne som sägs vara bra för bland annat matsmältningen.

Frukt och bär

Många frukter innehåller C-vitamin och är nyttigast om du äter dem råa, eftersom det vattenlösliga C-vitaminet läcker ut ur frukten om den tillagas. Även bär är nyttigare råa. Färdiga förpackningar av torkade bär, och även sylt, kan innehålla stora mängder tillsatt socker. Toppa därför filmjölken med en näve färska bär, istället för en klick sylt.

Tomater

Tomater kan faktiskt bli nyttigare om de tillagas. Hur kan det komma sig? Jo, tomater innehåller antioxidanten lykopen som frigörs, och därmed blir möjlig för kroppen att tas upp, om den värms. Kroppen behöver dessutom fett tillsammans med lykopenet, för att kunna tillgodogöra sig antioxidanten. Gör du en varm tomatsås med olja i så har du de beståndsdelar som behövs för att kroppen ska få i sig nyttigheterna.

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar