fbpx
Hem Hälsa Goda och nyttiga matlådor till jobbet

Goda och nyttiga matlådor till jobbet

av Redaktionen
four clear plastic bowls with vegetables

I en värld där tid är en bristvara och hälsa är en prioritet för många har konceptet med nyttiga matlådor blivit allt mer populärt. Att förbereda sina egna måltider sparar inte bara pengar utan ger också full kontroll över ingredienserna och näringsvärdet i det man äter. Med kreativitet och planering kan matlådan vara både enkel att tillaga och god att äta.

Varför välja nyttiga matlådor?

Att välja nyttiga matlådor har många fördelar. För det första är det en ekonomiskt bra lösning jämfört med att köpa lunch ute. Dessutom ger det dig en möjlighet att styra portionsstorlekarna och att välja näringsrika ingredienser. Genom att förbereda sina måltider kan man också undvika överdrivet bearbetade livsmedel och tillsatser som ofta finns i snabbmat och färdiga alternativ.

1. Quinoasallad med grönsaker och fetaost

En quinoasallad är lätt att förbereda och kan lätt anpassas efter smak och med säsongens grönsaker. Blanda kokt quinoa med grönsaker som gurka, paprika och tomater. Toppa med smulad fetaost och en dressing av olivolja, citronsaft och örter.

2. Wraps med kyckling och avokado

Fyll fullkornstortillas med grillad kyckling, skivad avokado, sallad och valfria grönsaker. Dessa wraps är enkla att äta för dig på språng och ger även en bra balans av protein, fibrer och nyttiga fetter.

3. Sötpotatis- och svartbönsbiffar

Mosa ihop kokta sötpotatisar och svarta bönor och forma smeten till biffar. Salta och peppra efter smak. Laga dem i ugnen eller stek i stekpannan tills de är gyllenbruna och krispiga på utsidan. Servera med en fräsch tomat och gurksallad! 

4. Grönsakspasta med pesto

Gör “zoodles” (zucchini-nudlar) genom att använda en grönsakssvarv. Har du ingen sådan går det bra att använda en vanlig grönsaksskalare. Blanda den färska grönsakspastan med hemlagad eller köpt pestosås och tillsätt soltorkade tomater och pinjenötter för extra smak.

5. Havregrynsgröt med bär och nötter

För en enkel och näringsrik frukost eller mellanmål kan du alltid förbereda en portion av havregrynsgröt kvällen innan. Tillsätt lite olika bär och nötter – eller vad du nu än kan tänka dig! 

Facebook Kommentarer

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar