Hem Hälsa Det här är supermaten du borde äta mer av

Det här är supermaten du borde äta mer av

av Malin Toverud

Ät varierat och motionera är en grundregel för att må bra och för att leva länge. Men det gäller också att äta rätt sorts mat. Hur ska man då veta vilken kost som är den bästa? Ett sätt att ta reda på det är att titta på områden där befolkningen blir ovanligt gammal. En av dessa platser är den japanska ögruppen Okinawa, men även områden i Grekland, Italien och Costa Rica räknas till de så kallade blå zonerna.

Okinawa plus nordisk blir okinordisk

En trend skapades när matfilosofin från den blå zonen Okinawa blandades med våra nordiska råvaror – det blev den okinordiska maten. Grunden i kosten är grönsaker. Proteinet kommer från bönor och baljväxter. Rött kött ska man dra ner på, för att istället äta mer fisk, kyckling och mejeriprodukter. Vitt mjöl och socker ska man undvika i största möjliga mån. Använd istället fullkorn i din matlagning. Välj matgryn av fullkorn istället för pasta och fullkornsbröd istället för vitt bröd. Något du kan vara generös med är nötter och frön.

Mer än bara maten

Den okinordiska maten handlar inte bara om råvarorna, utan även om hur maten ska upplevas. Maten ska intas med jämna mellanrum. Fem mål mat om dagen rekommenderas – frukost, lunch, middag och två mellanmål. Varje måltid börjar med grönsaker, som man äter skurna i stora bitar. Då får man en mättnadskänsla redan innan måltiden serveras. Själva måltiden ska ätas långsamt och tipset är att man ska sluta att äta när man känner sig 80 procent mätt.

Tre läckra okinordiska maträtter

Som bekant äter man med både ögonen och munnen. På Okinawa har man minst fem färger på tallriken, så det är något att eftersträva. Här är tre läckra recept på okinordisk mat.

Kycklingbullar med matgryn

Rosta fem sorters grönsaker i ugn. Rulla kycklingbullar på kycklingfärs, hackad lök, ströbröd och en skvätt mjölk. Stek i stekpanna så att de får en fin yta, låt de sedan gå klart i ugnen tillsammans med grönsakerna. Servera med matgryn av fullkorn och en kall sås gjord på matlagningsyoghurt och dina favoritörter.

Gyllengul fiskgryta

Den okinordiska kosten innehåller mycket fisk. En tomatbaserad fiskgryta med bitar av morötter och potatis blir en härlig kombination av japanskt och nordiskt. Fräs tärningar av potatis och morötter tillsammans med lök, vitlök och fänkål i olja. Tillsätt ett paket saffran, krossade tomater, vitt vin och vatten. Låt sjuda i 10 minuter. Dela fisken i 3 cm stora kuber, lägg i grytan och låt koka i ett par minuter. Toppa med räkor och dill.  

Krämig grönsakssoppa

Den här härliga grönsakssoppan är snabb och enkel. Fräs vitlök, bitar av tre stora potatisar, en halverad tomat och en halverad gul lök, i olja. Tillsätt bitar av ytterligare 400 g valfria grönsaker, till exempel morot, broccoli, blomkål eller palsternacka. Tillsätt 1 liter vatten, grönsaksbuljong och blad från två kvistar persilja. Koka i ungefär 20 minuter, eller tills grönsakerna blivit mjuka. Mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar. Toppa med rostade pinjenötter.

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar