Hem Hälsa Maten som kan lindra din förkylning

Maten som kan lindra din förkylning

av Maria Starberg

Atjooo! Snörvel, host. Självklart äter vi alltid rätt, petar i oss lite extra probiotika, tränar lagom, är regelbundet ute i friska luften, och mediterar för att hålla stressnivåerna nere … Och ändå smyger sig de där rackarns förkylningarna sig på ibland. Men det finns saker att äta och dricka för att må bättre medan vi är förkylda och för att bli friska snabbare.

Bekämpa virus och bakterier med honung

Honung har egenskaper som bekämpar både virus och bakterier. Den lenar också halsen snabbt. En kopp varmt vatten med en tesked honung och en tesked äppelcidervinäger hjälper snabbt mot halsont. Tänk bara på att inte tillsätta honungen förrän vätskan svalnat till dricktemperatur, cirka 60 grader, för att bevara alla nyttiga enzymer.

Stärk immunförsvaret och dämpa hostan med örter

Oregano kryllar av antioxidanter som stärker immunförsvaret. Salvia lindrar halsont. Timjan är slemlösande och dämpar hosta. Slösa med dem i maten, eller gör ett örtte genom att lägga 1 msk färska eller ½ msk torkade örter i en tekopp och hälla på vatten. Låt dra 5–10 minuter, gärna under lock för att både hålla drycken varm och bevara de eteriska oljorna. Frön från anis, fänkål och kummin är också slemlösande. Tugga på fröna, eller gör te genom att mortla 1 tsk frön och häll på kokande vatten och låt dra i 15 minuter.

Du kan också göra ett timjanbad. Koka upp 1 liter vatten och häll över 2 dl torkad timjan. Låt dra i 10 minuter. Sila och använd sedan i badvattnet. 

Låt chili lösa dina problem

Du har kanske upplevt att du blir snuvig när du ätit starkt kryddad mat? Det beror på capsaicin, det ämne som gör den stark. Capsaicin är slemlösande, och kan göra det lättare att både snyta ut och hosta upp segt slem. Pröva gärna att dricka ett glas ljummet vatten med 20 droppar tabasco. 

Kraftfulla antioxidanter i ingefära

Gingerolerna i ingefäran är kraftfulla antioxidanter som hjälper mot allehanda inflammationer. Du kan krydda maten med ingefära eller ta en ingefärsshot. Ännu kraftfullare blir gingerolerna vid kokning, då de ombildas till shogaoler. Ingefära värmer också från insidan om du är frusen. Låt ingefära koka i vatten i 10 minuter. Sila, och smaksätt eventuellt med citronsaft, honung och gurkmeja.

En väl fungerande huskur – koka löken

Både lök och vitlök innehåller svavelhaltiga ämnen och flavonoider som är slemlösande och bra för att bekämpa virus, bakterier och svampar. Te med lök och vitlök gör du genom att hacka ½ gul lök och 1 vitlök, som du slår ½ liter vatten över. Låt dra under lock i cirka 20 minuter. Smaksätt eventuellt med honung. 

En gammal huskur mot hosta är också att dela en gul lök och slå kokande vatten över så att det nästan täcker löken. Lökbadet ställer du i sovrummet när du går och lägger dig, så du andas in ångorna under natten.

Magisk kycklingsoppa på en spik

Ett enkelt sätt att få i sig många saker som lindrar förkylningen. Ibland är det också jobbigt att äta när man är förkyld, och då kan en soppa vara enklare att få ned. 

Utgå förslagsvis från en förpackning soppgrönsaker, som brukar finnas färdigförpackade i grönsaksdisken på affären. De innehåller en bit purjolök, rotselleri, morot och palsternacka. Skala och hacka gul lök som du fräser i lite olja. Tillsätt tärnade soppgrönsaker, kyckling- eller grönsaksbuljong, krossade tomater, vitlök, chili, ingefära och timjan. Var inte rädd för att krydda ordentligt! Lägg i kyckling i någon form. Använder du kycklingbitar med ben får du i dig extra nyttiga mineraler, men då måste du plocka upp dem mot slutet av koktiden och dela köttet i mindre bitar. Vill du hellre göra det enkelt kan du använda kycklingfilé. Vill du göra soppan ännu matigare kan du tillsätta bönor mot slutet av koktiden. 

Du kanske också gillar