fbpx
Hem Näringslära Så här gör du för att balansera smakerna i dina rätter

Så här gör du för att balansera smakerna i dina rätter

av Redaktionen

Visste du att det finns fem erkända grundsmaker? Sött, salt, surt, beskt och umami. Det är dessa smaker som våra smaklökar på tungan kan uppfatta! Har du koll på hur du då kan lyfta eller rädda en rätt bara genom rätt smaksättning? Har du exempelvis tänkt på hur du kan balansera upp det syrliga i en tomatsås?

I detta kan du hitta de fem grundsmakerna:

Salt – Hederligt gammalt salt.

Sötma – Honung av olika slag, dadlar, sötpotatis, morötter, frukt som exempelvis mango, banan, ananas, majs eller dragon.

Surt – Citron (helst färskpressad), lime, rödvins eller äppelcidervinäger, mjölk, gröna äpplen. 

Beskt: Grönkål, zest, gurkmeja, broccoli, kaffe, kakao.

Umami: Ansjovis, japansk soja, ost, svamp, tryffel, sardeller, ostron, fisksås, oliver.

Hänger du fortfarande inte riktigt med? För att bäst kunna förklara hur man balanserar smaker i mat, låt oss titta på några vanliga missar i matlagning och hur du på bästa sätt kan fixa dem.

Känns din maträtt…

För tung?

Det kan bli lite mäktigt om du lagar en rätt med mycket ost eller kött. Om du vill fixa till detta ska du lägga till något sött eller syrligt. Några bra exempel är färsk lime eller citronjuice, lite vinäger, eller söta örter som koriander eller basilika.

För platt?

Om du tycker att du har saltat och saltat utan något resultat – ge inte upp, det går att fixa. Ibland krävs det mer än bara salt. Pröva att ha i färska örter, nötter eller en bit parmesan eller fetaost. Har du sriracha hemma? Ha i lite, men var försiktig så du inte tar för mycket. Dessa såser kan lätt pigga upp en tråkig maträtt.

För stark?

Om du råkat överkrydda en rätt till det lite mer heta håller kan du enkelt åtgärda det genom att addera något surt, sött eller mer neutralt. Tillsätt fett som vispgrädde, olja eller smör för att neutralisera och runda av smaken. Du kan även pröva att ha färskpressad citronjuice eller en klick yoghurt över maten. Om du fortfarande tycker att det är för starkt kan några bitar gurka eller ris vara ett bra tillbehör.

För salt?

Kom ihåg att salta i omgångar. Men om nu skadan redan är skedd och det är för salt så ska du antingen addera sött eller surt. Pröva med en nypa socker eller en skvätt citronjuice eller vinäger. Om du har en soppa eller gryta kan du försöka neutralisera den salta smaken genom att tillsätta vatten.

För sur?

Kombinera det sura med antingen sött, salt eller beskt – eller lite av varje. Det beror väldigt mycket på vilken sorts rätt det handlar om men smaka av och försök hitta vad just din rätt behöver av andra smaker för att balansera upp det. Om du har gjort en äppelpaj som du tycker blivit lite för sur balanserar du upp den med en god vanilj eller kolasås. Om du tycker att din pastasås är lite för syrlig kan du addera något sött som socker eller honung. 

För besk?

Balansera den bittra smaken med salt, sött eller surt. Om du tänkt äta grönkål kan du balansera upp smaken genom en vinägrett och parmesansås. Du kan även höja smaken genom att slunga den med olivolja och salt. Om du lagar en specifik maträtt och tycker att beskan tagit över så ska du pröva med lite citron och salt. 

För söt?

Om din maträtt smakar för sött så ska du ha i mer syra för att rädda den. Vanligtvis adderar vi kanske ättika eller citron men du kan även pröva lök, syrliga bär som björnbär och körsbär eller mynta. Syra kan även framhäva umami som är den där mustiga och fylliga smaken som bildas naturligt vid lagring av exempelvis parmesan. Umami ger ett extra djup i våra maträtter Så nästa gång du ska laga mat, vare sig om det är en soppa, gryta, sås eller en efterrätt – lägg dessa små tips på minnet. Glöm inte heller att smaka av medans du lagar din mat.

Facebook Kommentarer

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar