fbpx
Hem Hälsa Därför ska du äta mer fermenterad mat!

Därför ska du äta mer fermenterad mat!

av Redaktionen
cooked food on stainless steel bowl

Fermenterad eller ”jäst” mat är av goda skäl en viktig del i många människors kost. Jäsning är en naturlig process som omvandlar socker och stärkelse till mjölksyra, alkohol eller ättiksyra, och har använts i århundraden som ett sätt att konservera mat. Fermenterad mat är rik på nyttiga bakterier, kända som probiotika, som kan hjälpa till att hålla din mage i gott skick och förbättra den allmänna hälsan.

Här följer några exempel på de vanligaste fementerade livsmedel som vi äter samt fördelarna med att inkludera denna typ av mat i vår kost

Yoghurt – En mejeriprodukt som framställs genom att mjölk fermenteras med mjölksyrabakterier.

Surkål – Strimlad kål som har jäst med salt och andra kryddor.

Kimchi – Ett koreansk tillbehör gjord av fermenterad Napa-kål och en mängd andra ingredienser som ingefära, vitlök och kryddor.

Kefir – En fermenterad mjölkdryck gjord av kefirkorn som är en kombination av bakterier och jäst.

Inlagd gurka – Gurkor som har jäst i vinäger och salt.

Miso – En fermenterad sojabönpasta som används som smaksättare i många rätter.

Tempeh – En fermenterad sojaprodukt som har sitt ursprung i Indonesien.

Kombucha – En fermenterad tedryck som är gjord av sötat te och en symbiotisk kultur av bakterier och jäst.

Ost – Många typer av ost är fermenterade, såsom cheddar, gouda och ädelost.

Vad är då fördelarna med att äta fermenterad mat?

Innehåller probiotika

En av de största fördelarna med att konsumera fermenterad mat är att de innehåller probiotika. Dessa nyttiga bakterier hjälper till att balansera mikrobiomet i dina tarmar, vilket är avgörande för den allmänna hälsan. De kan också hjälpa till att stärka immunförsvaret och förbättra matsmältningen.

Rik på vitaminer 

Fermenterad mat är också rik på vitaminer och mineraler, såsom vitamin K2, B-vitaminer och mjölksyra. Vitamin K2, i synnerhet, är viktigt för att bibehålla friska ben, medan B-vitaminer spelar en avgörande roll för energiproduktion och metabolism. Mjölksyra, å andra sidan, hjälper till att stödja friska tarmbakterier, vilket är avgörande för övergripande hälsa och välbefinnande.

Lättsmält

En annan fördel med att konsumera fermenterad mat är att den är lättare att smälta än icke-fermenterad mat. Jäsning hjälper till att bryta ner stärkelsen och sockret i maten, vilket gör det lättare för kroppen att ta upp näringsämnena. Detta är särskilt viktigt för personer som har problem med att smälta vissa livsmedel.

Tillför mycket smak 

Fermenterad mat är också ett bra sätt att sätta smak till dina måltider. De har en syrlig smak som kan förhöja smaken på nästan alla rätter. Oavsett om du lägger surkål till en smörgås, yoghurt till en smoothie eller kimchi till en wokning, är fermenterad mat ett utsökt och näringsrikt sätt att lägga till smak och näring till dina måltider.

Håller sig länge

Slutligen, fermenterad mat är ett utmärkt sätt att konservera mat. Eftersom jäsning skapar en sur miljö som är ogästvänlig för skadliga bakterier kan fermenterad mat hålla sig i flera månader, till och med år, utan kylning. Detta gör dem till ett utmärkt alternativ för människor som vill minska avfallet, spara pengar och ändå njuta av utsökt, näringsrik mat.

Sammanfattningsvis är fermenterad mat ett utsökt och näringsrikt sätt att förbättra både hälsan och ge smak åt måltider. Oavsett om du vill stödja en hälsosam tarmmikrobiom, stärka ditt immunförsvar eller bara njuta av utsökt mat, är fermenterad mat ett utmärkt val. Så nästa gång du är i mataffären, se till att fylla på med lite fermenterad mat och njut av alla fördelar de har att erbjuda!

Facebook Kommentarer

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar