Hem Miljö Köttälskarens guide till att äta mindre kött

Köttälskarens guide till att äta mindre kött

av Maria Starberg

Av både miljö- och hälsoskäl uppmanas vi att äta mindre kött och mindre mejeriprodukter. Men att ändra sina vanor är inte alltid vare sig lätt eller roligt. Här kommer några tankar och tips som kan underlätta.

Kan dina kostval göra skillnad för klimatet?

Produktionen av kött släpper ut åtminstone 20 gånger så mycket växthusgaser som motsvarande mängd växtprotein – vissa studier pekar på ännu högre siffror. Kött- och mejeriproduktionen står för 14,5 procent av världens utsläpp av växthusgaser. Det är lika mycket som alla bilar, lastbilar, bussar, flygplan och båtar tillsammans. Det tål att tänkas på. 

En grupp miljöforskare hos tankesmedjan The World Resource Institute rekommenderar att rika länder minskar sin kött- och mejerikonsumtion med 40 procent för att nå utsläppsmålen för 2050. Hur kan vi nå dit? 

Du behöver inte alls bli vegan

Att växla till vegansk kost vore det mest planetvänliga att göra, följt av vegetarisk kost. Men många av oss gillar ju kött! Och det är inte alls nödvändigt att ge upp det helt. Att minska konsumtionen av kött och mejerivaror räcker bra, och det kan vara lättare att göra förändringen successivt. Ett sätt att gå tillväga kan vara att införa en eller flera kött- och mejerifria dagar i veckan, ett annat sätt att sätta en gräns på att till exempel max 20 procent av allt du äter per dag ska komma från kött- och mejeriprodukter. 

Föreställ dig gärna att du är på en spännande resa mot att upptäcka nya smaker. Mindre kött ger utrymme för annat gott. Pröva till exempel en Bourguingnon med svamp istället för biff, eller en Bolognese med linser, och se om du verkligen saknar köttet. 

Finns risk för proteinbrist?

Det korta svaret är nej. Så länge du är frisk och inte svälter dig finns ingen risk att drabbas av proteinbrist. Protein finns i nästan allt, så det kommer att hitta dig utan att du letar. Kroppen har dessutom förmåga att återanvända det egna proteinet. Om något finns möjligen en risk med alltför mycket animaliskt protein. Mer om det kan du läsa i Läkartidningens artikel

6 enkla sätt att tänka

Det finns några enkla saker att fokusera på för att styra kosten i en mer miljövänlig riktning. 

1. Ät kött med medvetenhet

Att fokusera på köttet du äter kan göra att du njuter ännu mer av det. Upplev doften och  smaken, istället för att slentrianmässigt tugga i dig köttet medan du tänker på annat. 

Kött kanske inte behöver vara det du äter dig mätt på, utan ett gott tillbehör? Lite mindre kött oftare kan vara lättare att hantera än att avstå fler dagar. 

Fläsk, och framför allt kyckling, belastar miljön mycket mindre än nöt- och lammkött. Ekologiskt och närproducerat är snällare mot miljön. 

2. Ät bönor, linser och ännu mer bönor

Bönor och linser är bra proteinkällor, fiberrika och mättar bra, och innehåller många mineraler och B-vitaminer. De bidrar till att hålla en jämn blodsockerkurva, och kan på så sätt minska sötsuget. 

Det finns många olika bönor och linser att pröva, och du kan använda dem i grytor, röror, sallader, biffar … Livet utan kött behöver inte bli tråkigt om du tar sällskap av bönor och linser. Här finns gott om utrymme för variation och experimenterande!

Om du gillar curry kan den här kikärtsröran med sting vara värd att prova. Den funkar på buffén, som dipp till grönsaker, istället för smör på brödet …

3. Protein finns i spannmål – även i pasta!

Spannmål innehåller mycket mer protein än vi ofta tänker på, och om vi väljer fullkorn så följer det med gott om näringsämnen. 

Quinoa är rikt på protein, snabblagat och enkelt att ha hemma. Men våga också testa kamutvete, teff, hirs, vildris, bovete, majsmjöl – och de många olika sorters pasta som finns idag. 

4. Upptäck tofu

Tofu är färskost gjord på sojabönor. Den kan ätas mjuk och fluffig, eller brynt med krispiga kanter. Tofun i sig är ganska neutral i smaken så pröva gärna att marinera den, eller blanda den med något lite mer spännande, som miso, soja, svamp – eller pröva douchi, kinesiska fermenterade svarta sojabönor. 

Du kan också använda tofun för att dryga ut till exempel kyckling- eller fläskfärs. Gör små biffar som du steker i ugnen. Tillsammans med grönsaker blir det en god och snabblagad vardagsmiddag. 

5. Ät mer nötter och frön

Rostade nötter, nötsmör, tahini – det finns så mycket gott att säga om dem, men du vet förmodligen redan allt du behöver veta om dem. Rosta och hacka nötter och lägg i salladen eller grytan, mixa dem med kryddor till en puré och använd i dressing och på bröd, eller som dip till grönsaker. 

Pröva att mixa cashewnötter med näringsjäst, vitlökspulver, rökt paprikapulver och oregano, och fixera med lite agar agar. Nej, det smakar inte som ost, men det funkar ändå alldeles utmärkt på kex till ett glas vin till kvällsmyset. 

6. Testa “växtbaserat kött”

Om du trots allt saknar köttet finns idag många tillverkare av “växtbaserat kött”. Det finns alternativ gjorda på bönor, havre, svamp och grönsaker. En del av dem kommer riktigt nära kött i både konsistens och smak. Våga prova om du hittar något du gillar!

Du kanske också gillar