Hem Hälsa Fyra familjer, fyra dieter

Fyra familjer, fyra dieter

av Maria Starberg

Vi svenskar slår de flesta andra nationaliteter när det gäller fokus på dieter, vilket syns nästan dagligen på löpsedlarna. Restauranger märker också av en ökad efterfrågan på specialkost. Finns det någon diet som är bättre än andra?

Fyra par, fyra dieter under fyra veckor

Är fyra veckor för kort tid för att kunna se någon effekt av en diet? Mot bakgrund av den kunskap som redan finns menar forskarna att fyra veckor räcker alldeles utmärkt. 

SVT Play kan du i dokumentärserien Bästa dieten, tre avsnitt, följa fyra par som under fyra veckor följer olika dieter med stöd av en egen matinspiratör. Dieterna upplevdes olika tilltalande och olika svåra att få in i vardagen, men samtliga par fullföljde experimentet, och vid periodens slut jämfördes ett 40-tal olika värden på hälsa med utgångsläget. Vilka var de fyra dieterna, och vilka slutsatser kan dras?

Periodisk fasta – 5:2-dieten

Denna diet tilldelades ett par som verkligen gillade att laga mat och dricka något gott till. Paret fick behålla sina matvanor fem dagar i veckan, medan de de övriga två dagarna skulle dra ned energiintaget till 500 kalorier för henne, 600 kalorier för honom. Dessa två fastedagar fylldes tallrikarna med kalorisnål men näringstät kost.

Lågkolhydratdiet – LCHF

Ett par trötta småbarnsföräldrar fick budskapet att denna diet skulle göra dem piggare. Bort med bröd, pasta och ris samt alla rotsaker – in med mer protein och mer fett! Såser och kryddsmör som sätter smak och mättar, mycket ägg, men inget socker, ingen mjölk. Alltsammans för att kroppen ska växla till att använda fett som bränsle istället för de mer lättillgängliga kolhydraterna.

Vegankost

Ett miljömedvetet par i Stockholms innerstad skulle äta vegankost. Kött, fisk och skaldjur uteslöts, liksom alla mejeriprodukter och även honung. Allt från djurriket försvann från menyn. Vin fick drickas, men eftersom många viner klarnas med hjälp av till exempel gelatin och äggvita gällde det att ha koll på vilka viner som var godkända. Hjärnan gick på högvarv hos mannen, för att hitta något han fortfarande kunde få “unna sig”: Tryffel! 

Livsmedelsverkets tallriksmodell

Den fjärde dieten landade hos en familj med två små barn och högt tempo, där nutella på vitt bröd var standardfrukost och fredagsmiddagen köptes hos McDonald’s. Sex portioner skulle lagas varje dag, för att det också skulle räcka till matlåda, och varje portion skulle bestå av ⅓ grönsaker, ⅓ kolhydrater, och ⅓ protein. Snabbmat, nutella och smågodis försvann från den tidigare dieten. 

Hur gick det för de fyra paren?

Testresultaten skiljde sig inte sällan åt mellan individerna inom varje par, kanske beroende på hur de mådde från början och på hur kosten skilde sig åt de måltider som inte var gemensamma. 

Det par där resultaten var mest samstämmiga var de som följt 5:2-dieten med periodisk fasta – men de tog sig också ofta hem för att äta lunch tillsammans. 

Veganparet upplevde båda att de inte mått bättre av sin diet, förutom att det kändes bra att göra något gott för planeten, men trots det hade väldigt många av mannens värden förbättrats, inklusive midjemåttet. 

För paret som ätit låghydratkost hade nivåerna av LDL-kolesterol, det som ofta kallas för det dåliga kolesterolet, stigit avsevärt. En justering av fettintaget från mycket animaliskt fett till mer vegetabiliskt skulle troligen kunna förändra det resultatet. 

Familjen som åt enligt tallriksmodellen verkade inledningsvis mest frustrerad över matlagning sent på kvällen efter alla träningar, men båda föräldrarna var samtidigt glatt förvånade över hur mycket barnen uppskattade den nya maten. Kvinnan här var den enda i försöket som gick upp i vikt – men hon var något underviktig vid starten, och hade vid slutet minskat sin bukfetma och ökat sin muskelmassa, så det var positivt. 

Vad säger forskarna om vilken diet som är bäst?

Det beror på vilken forskare du frågar. Line Gordon vid Stockholm Resilience Center som tittat på livsmedels klimatpåverkan, menar att spannmål är det bästa vi kan äta för klimatets skull, följt av grönsaker, mejeriprodukter, kyckling – och storboven rött kött, som vi helst bör undvika. 

Frågar du istället Kerstin Brismar, som är diabetesprofessor vid Karolinska Institutet, påpekar hon att hennes patienter är hjälpta av en LCHF-kost, då minskat intag av snabba kolhydrater hjälper dem att få en jämn blodsockerkurva. Även periodisk fasta har en gynnsam effekt på blodsockernivåerna, men en diet där man räknar kalorier är mindre lämplig för gravida, ammande, personer med vissa sjukdomar och de som tidigare haft ätstörningar. 

Och vilken diet rekommenderar forskarna om du vill gå ned i vikt? Forskarna letar inte längre efter en diet som passar alla. Välj den diet där du äter mindre kalorier och som du orkar följa!

Fyra råd för att kunna hålla vikten

Medan olika vägar leder till viktnedgång, har forskarna identifierat följande fyra gemensamma faktorer för de som håller vikten:

  1. Motionera mycket! De som håller vikten motionerar i snitt en timme om dagen, på nivån en rask promenad. Motion spelar inte så stor roll när man ska gå ned i vikt, men är avgörande för att kunna behålla vikten. 

  2. Ät frukost varje dag. Många som vill gå ned i vikt skippar frukosten och tänker att de ska äta en lätt lunch, men det leder ofta till att de blir väldigt hungriga, och äter mer än de tänkt eller småäter mellan målen. 

  3. Väg dig en gång i veckan. De som behåller sin nya vikt fortsätter vara på sin vakt, och att väga sig ofta är ett av deras knep. 

  4. Titta mindre på tv!I snitt tittar svenskarna på tv drygt två timmar per dag – de som håller vikten tittar väldigt lite eller nästan inte alls. 

Mer att läsa, lyssna på och titta på

Malin Attefall är upphovskvinna till Bästa dieten, samt tv-producent och redaktör vid svt:s vetenskapsredaktion. Hennes specialområde är kost och hälsa. I boken Dietkompassen gräver hon vidare, och undersöker vad vetenskapen säger om de olika dieterna och hur det är att följa en diet i flera år. 

Vill du hellre lyssna på vad Malin Attefall har att säga om dieter, så finns en intervju med henne i podden Allt du velat veta från den 18 februari 2020. 

Tv-serien Bästa dieten får en uppföljare i Bästa träningen, med premiär den 30 april.

Du kanske också gillar