Hem Hälsa Fungerar en antiinflammatorisk kost?

Fungerar en antiinflammatorisk kost?

av Maria Starberg

Det skrivs både böcker och tidningsartiklar om vad en antiinflammatorisk kost är och allt den kan bota. Vad är det de säger att vi ska äta och låta bli? Och vad säger vetenskapen?

Skillnad på akut och låggradig inflammation

En akut inflammation är kroppens svar när den skadats eller angripits av till exempel virus eller bakterier. Blodflödet ökar till den drabbade kroppsdelen, som blir varm, röd och svullen. Området drar till sig vita blodkroppar som rensar bort orsaken och reparerar skadan. Det här är en viktig del av vårt immunförsvar, och något vi absolut vill ha. 

En låggradig inflammation däremot, även kallad kronisk eller tyst inflammation, beror på ett överaktivt immunsystem, och anses vara en orsak bakom många hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, depression, astma, reumatism, fibromyalgi … Det är det här en antiinflammatorisk kost försöker komma tillrätta med. 

Varför uppstår låggradiga inflammationer?

En viktig del i immunförsvaret är cytokiner. De är ett protein som skickar proinflammatoriska signaler till kroppen. Många av dem produceras i kroppens fettvävnad, och vid viktökning som leder till fetma produceras mer cytokiner och andra inflammationsmarkörer, vilket gör att immunsystemet blir överaktivt och en låggradig eller kronisk inflammation uppstår. 

Forskning på djur har också visat samband mellan tarmflorans sammansättning och låggradig inflammation. Mer studier behövs för att förklara hur detta fungerar hos människor.

En studie om livslängd och antiinflammatorisk kost

I Journal of Internal Medicine publicerades hösten 2018 en studie utförd av forskare vid Karolinska Institutet, där de skapat ett antiinflammatoriskt dietindex, AIDI, för att mäta olika faktorer som man tänkte sig skulle kunna bidra till minskad inflammation. Under 16 år fick de drygt 68 000 deltagarna registrera poäng för vad de åt. De fick poäng för bland annat:

  • minst 6 portioner frukt och grönsaker per dag
  • minst 2 koppar kaffe per dag
  • olivolja och rapsolja i någon grad varje dag
  • baljväxter minst 2 gånger per vecka
  • nötter minst 2 gånger per vecka
  • mindre än en halv portion obearbetat rött kött per dag
  • mindre än en halv portion processat kött per dag
  • inga chips alls
  • ingen läsk eller saft alls

Som mest kunde man få 19 poäng. Drygt 40 procent av deltagarna hade 0–5 poäng, men var sjunde man och var fjärde kvinna hade 8 poäng eller mer. Under studiens gång dog drygt 16 000 deltagare. I gruppen med längst överlevnad hade deltagarna 8–13 poäng, så man behöver alltså inte pricka in alla variabler för att få positiv effekt. 

Så hur kan vi undvika låggradig inflammation?

Medelhavskost har starkt vetenskapligt stöd för minskad risk för flera inflammationsrelaterade sjukdomar. I studien ovan låg medelhavskost till grund för indexet, och den komponent som visade sig starkast kopplad till antiinflammatorisk effekt var mycket frukt och grönt. 

Att gå ned i vikt minskar fettmassan vilket leder till lägre cytokinnivåer. Det är troligt att en del av den minskade risken för typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som man ser vid viktminskning beror på att den låggradiga inflammationen minskar. 

Lägg därtill daglig fysisk aktivitet i någon form, och du har lagt en bra grund för god hälsa. 

Du kanske också gillar

Skriv en kommentar